לתרום לעץ כאן
  ‎ דף בית > מה הכי שווה עכשיו >‏ הירקות האורגניים של רעי ואני
נושאים בענף


תותים שנקטפו היום

05/03/07
הירקות האורגניים של רעי ואני

כל יום שלישי הוא יום חג. החג נכנס ביום שני בלילה כשאדית השכנה מלמעלה חוזרת מהעבודה ומתקשרת אלי. לרב טופס ההזמנה כבר פתוח לפני. אני עוברת על הרשימה, מסמנת כמויות בטור שלי ומוסיפה בטור של אדית את הכמויות שהיא רוצה. כל שבוע יש הפתעות. לפעמים משהו שאנחנו משוגעות עליו פתאם חסר, לפעמים זה ערוגה חדשה שהגיעה לפירקה והירק הולך להגיע צעיר צעיר.

אנחנו יודעות, כי רעי פויכטונגר שמגדל את הירקות, משתף אותנו באימייל השבועי שלו בחוויות ותמונות מהשדה שלו. על הדרך אנחנו גם מחליפות חוויות משלנו: איך היו התותים ("ממש טובים! ניסית עם בננה?"), הלפת ("וואו, אף פעם לא חשבתי שלפת יכולה להיות בכלל טעימה"), התרד (אנחנו שותפות להתמכרות)...

                                        
        עגבניות שרי אדומות וגם כתומות ולפעמים צהובות - רעי מגדל אותן בחממות אז יש כמעט כל השנה
מון שרי

זה היה לפני כמעט שנה כששלחתי את האימייל הראשון שלי לרעי מגן השדה. מאז לא הסתכלתי אחורה וירקות שאינם אורגניים לא עולים עוד על צלחתי. כשהגיע הארגז הראשון התיישבתי על הריצפה וטרפתי אפונה סינית ועגבניות שרי כאילו אין מחר. כן, ככה, בלי לשטוף ובלי שמץ של דאגה בליבי. היום אני כבר רגילה, אבל כשאני נזכרת באותם רגעים אני נזכרת מחדש בחוויה המעוררת של המעבר לאורגאני.

מה שהפיל לי את האסימון שהיה תקוע באמצע הדרך במשך מספר שנים, והוא נפל בקול גדול, היה כתבה בטיים-אאוט שהתפרסמה בפברואר 2006, בגליון שהוקדש למזון אורגאני. קראתי וזהו. עקבתי אחרי כמה קצוות חוט שניתנו בכתבה והגעתי לרעי. בדרך היה גם ביקור בחוות חוביזה החביבה להפליא, אבל השיטה שלהם (ארגז קבוע, אופציה שגם רעי הוסיף לאחרונה) פחות התאימה לי. יום אחד כשהתצרוכת שלי תעלה אני אזמין מהם את הארגז, משום שהם מגדלים קייל - ירק שיש לי געגועים עזים אליו, ועוד כל מיני עלים מיוחדים.

אומרים לי "אבל זה יקר" ואני עונה שאין מחיר לבריאות שלי ושל הסביבה. שואלים אותי איך אני יודעת שזה באמת אורגאני ואני מספרת שביקרתי את רעי בשדה שלו וזה הספיק לי בשביל לסמוך עליו בעיניים עצומות ובלסתות לועסות (מממ... טעים!). החוויה של להכיר באופן אישי את מי שמגדל את הירקות שאני זוללת, לדעת שמדובר בבחור יצירתי שמתפרנס בשמחה ממה שהוא אוהב לעשות, לדעת שהירקות מגיעים אלי בדרך הקצרה והמהירה ביותר, בלי לעבור דרך אף מקרר או סוכני ביניים מפוקפקים, אלו רק כמה מהסיבות לא לחזור לאחור.

                                        
        צנוניות טריות טריות שהופכות לצנוניות כבושות ממש בזריזות
צנוניות

הטעם של הירקות נובע בעיקר מטריותם ולאו דווקא מהיותם אורגאניים. השם "גן השדה" הוא שם עם כוונה כנה. המילה "שדה" לא נמצאת שם לקישוט ואין בה שמץ של הטעייה. הירקות שלי *באמת* מגיעים ישר מהשדה. רעי קוטף את הירקות בבוקר יום שלישי בדיוק לפי ההזמנות שקיבל ביום שני בלילה.

גם הזן ומיליוני גורמים משתנים משפיעים על הטעם. רעי מגדל זנים של ירקות שלא מוצאים בחקלאות הקונבנציונאלית, וזה בהחלט מוסיף לקסם. יש לו דלעת ערמונים שזה משהו מדהים, במיה אדומה ענקית, עגבניות שרי צהובות אגסיות בצורתן, תירס מתוק שאפשר לאכול לא מבושל - כמו גם את הבמיה, ובעצם את רב הירקות, במיוחד אם מזדרזים ואוכלים ביום שלישי החגיגי. ככה זה עם ירקות אורגאניים טריים.

                                        
                    תקשורת אישית אמיתית - רעי מספר לי שזכיתי במנת האפונה הסינית שניקטפה באותו השבוע...
תיקשורת ישירה

עוד חלק חשוב בעיסקה, שבעיני משפיע מאוד על הטעם, זה הקשר האישי. הקשר של רעי לירקות שלו, והקשר שלו ללקוחות שלו. מרמת התקשורת שיש בינינו אפשר היה לחשוב שהוא חבר מימים ימימה, אבל בחיי שלא הכרתי את רעי ולא שמעתי עליו לפני שהתחלתי להזמין ממנו ירקות.

נשבעת שאין לי אחוזים בעסק שלו! : )

קצת על איך זה עובד - למי שמתלבט

                                        
    הנה התמונה שהגיעה השבוע, בלווית המילים: "כלנית עם שני שומרי שום.ראש". האם ציינתי שרעי היה איש שיווק? איזה תפנית מצויינת הוא עשה!
תמונה מהשדה

כל יום שני מגיע מרעי אימייל עם טופס הזמנה בפורמט אקסל, לעיתים קרובות מופיעות בנוסף תמונות מרגשות מהשדה ותמיד יש עידכונים ממה שצומח. זה עובד מצויין כשקונים ישירות מהמגדל והלה משתמש בשיטות שיווק בסיסיות וכנות. שום "סופר"מרקט לא יכול להגיע לי ללב כמו תמונה אחת מהשדה, מלווה במילים פשוטות כמו: "השבוע הכרובית יצאה לחופשה". ואם כבר הזכרתי את הלב שלי, אני והוא לא נכסנו ל"סופר"מרקט כבר המון זמן. פשוט התבוננתי בו פעם אחרונה כשהייתי ב"סופר" המראה היה קורע אז החלטתי להפסיק עם זה לפני שישתבץ.

חזרה לרעי: ממלאים את טופס ההזמנה ושולחים מצורף לאימייל תשובה בכל שעה שרוצים ביום שני. למחרת אחרי הצהריים השליח מגיע עם הארגזים עד לפתח הבית. לפעמים יש טעויות, או שאין מספיק מפריט מסוים ומקבלים פחות ממה שהוזמן, אבל זה סוג ה"מחיר" שאני משלמת בחיוך בתמורה למקומיות ופשטות. הירקות מגיעים פחות או יותר בין 4:00 ל-6:00. אני אורזת אותם בנייר סופג ושקיות ניילון משומשות תוך שאני גונבת כל מיני דגימות לטעימות. הם מחזיקים מעמד במקרר בזמן שהם מתמעטים והולכים לאורך השבוע. לפעמים כשכמה ירקות נשארים במקרה לעוד שבוע יש לי הזדמנות לראות אותם ממשיכים להחזיק, אבל לרב הם פשוט מתחסלים לפני כן.

הירקות רובם ככולם מגיעים מהשדה של רעי, אבל יש כמה פריטים, כמו גם רב הפירות, שהוא משלים מ"אדמה". זה בסדר גמור, רק צריך לדעת שיש כמה פריטים יקרים בטירוף, כמו למשל התפוחים שלא מגיעים מרעי והמחיר שלהם שערורייתי. אז אולי כדאי לוותר עליהם אם לא רוצים ליפול מהכיסא. הירקות כמובן יקרים יותר ממחירי שוק הכרמל, אבל אם משווים לחנויות ירקות במתחמי צפון תל אביב לפעמים המחיר זהה! המישלוח עולה 15 ש"ח, אבל אם מתארגנים כמה שכנים ביחד, דמי המישלוח יגבו רק פעם אחת. הגינות ואמון זה שם המשחק.

כמו כן, מה שלא מגיע מרעי עלול להגיע מקירור. הגזרים של אדמה לפעמים טריים ולפעמים פחות. הרימונים מגיעים הרבה אחרי העונה... הם בבירור מגיעים מהמקרר (וגם יקרים למדי).

משלמים בצ'ק שמוסרים לעמית השליח, אם הופכים ללקוח קבוע (איך אפשר שלא?) משלמים בצ'ק אחד חודשי בסוף החודש. אם יש טעויות, שאלות או בעיות, גם רעי וגם עמית זמינים בטלפון ותמיד עוזרים, כולל זיכויים במקרה שאיזה ירק איכזב קשות - זה קרה לי אולי פעמיים במשך כל השנה שעברה. אם אתם במקרה מגדלים ירקות בעצמכם, רעי ייתן גם עיצות בנדיבות ואפילו ישלח שתילים מדי פעם!

סיכום קצת ביקורתי - סליחה

                                        
    כרוב לבן הכי קריספי שראיתי בחיים שלי
כרוב מהמם

הירקות של רעי נראים אחרת, מריחים אחרת, נטעמים אחרת ומרגישים אחרת ממה שה"סופרים" מוכרים לנו כבר שנים. בשבילי "אחרת" במובן של "הרבה יותר טוב" אבל בשביל מי שעושה עכשיו את המעבר ייתכן ש"שונה" או אפילו "פחות טוב" תהייה החוויה הראשונית. אני ממליצה לקרוא וללמוד על ההשלכות שיש לחקלאות הקונבנציונאלית על הגוף שלנו ועל הסביבה, על שיטות הגידול והסיבות שבגללן העגבניות הקונבנציונאליות הן כל כך קשות וקלות, המלפפונים מנופחים, והאבוקאדו תמיד קשה מנשוא... תגידו שהמידע הזה הוא המשקפיים שלי, ואני אסכים ואבקש מכל מי שקונה בסופר מתוך הרגל עיוור להוריד רגע את המשקפיים ולהסתכל עליהן טוב טוב.

קישורים שקשורים

בשביל להצטרף כלקוח יש להתקשר לרעי או לכתוב לו מייל: 052-693-9320 או estroi[at]013.net

אחרי שהצטרפתם, כל ההזמנה יכולה להתנהל דרך אתר האינטרנט החדש של גן השדה

יש כתבה מאוד נחמדה על רעי באתר "חיים אורגניים"

מה שרעי ואני עושים זה בעצם "חקלאות בשיתוף הקהילה". בכתבה נחמדה בחיים אורגאניים יש הסבר של המושג וגם מידע על חוביזה

עוד על חקלאות בשיתוף הקהילה

הנדסה גנטית בארץ

Share/Bookmark

תגובות

comment

אתמול בערב הכנתי שקית עם עשב הלימונית מהגינה והבאתי לזוג מכרים אשר בני התארח אצל בנם משעות אחר הצהריים.
כשנכנסתי לדירתם הם עמדו סביב ארגז גדול וירוק מלא ירקות הישר מהשדה. מסתבר שהבעל הזמין את המשלוח האורגני והנהדר ואישתו הייתה די מופתעת. לשמחתי הרבה היא מייד נתנה לי ראש ברוקולי גדול ומדהים בטעמו בתמורה לתה שהבאתי. זו הייתה חוויה נעימה מאוד לתת ולקבל אבל הכי מדהים היה הטעם המופלא של הברוקולי הזה!

-- הילה, 05/03/07
comment

אלמלא הייתי שותפה להזמנת תנובת השדה של רעי, הייתי נתקפת, למקרא הכתבה שלך, בבולמוס שאינו בר-שליטה, לזלול, מיידית, מהירקות והפירות המתוארים. ובולמוסים שאינם ניתנים לסיפוק מיידי,אחריתם רעה. למזלי, יכולתי לגשת למקרר, ולכרסם בניחותא מהאפונה הטרייה והרעננה שהזמנו הפעם לראשונה, ומן התותים שאת צבעם השוויתי לצבע התות בצילום אשר בכתבה. לבי לבי לכל מי שקרא את התאורים המפתים ולא יכול היה להשביע את תיאבונו...

-- אדית, 05/03/07
comment

יש עוד מגדלים של ירקות אורגניים שאפשר להזמין מהם "טבע הבשור" , משק כספי, צבי זינגר ועוד.

-- נועה, 16/03/07
comment

עוד אופציה לאלו מכם שרוצים לעשות את זה לבד
במשק חקלאי במושב גינתון תוכלו לשכור חלקה ולגדל ירקות באופן עצמי, אני אספק לכם חלקת אדמה, מים להשקייה ועזרה ככל האפשר.
יש לנו גם כמה עיזים ותרנגולות שישמחו לראותכם.
עשהאל
0544570751

-- עשהאל, 04/07/08
comment

נחשפתי למוצרים של רעי מכפר רות בהמלצה חמה של משפחת גורן ממודיעין , כשקיבלתי את ההזמנה הראשונה התלהבתי מאוד מהטריות והחיות של המוצרים . התלהבות שהיתה לי כאשר גיליתי ספק חדש לבית המרקחת ההומאופטי שלי , אשר מכר לי צמחים טריים להכנת מיצויים . כיף לעבוד עם מוצרים איכותיים ,כאשר אתה גם מבין את החשיבות התזונתית .
רציתי במשפטים אלו להודות לרעי , תודה לירון - רוקח והומאופט 054-2569277

-- לירון, 23/01/12
עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196