לתרום לעץ כאן
  ‎ דף בית > מתכונים מהמיטפח >‏ ריבת תפוזים סינים
נושאים בענף


תפוז סיני.

08/02/07
ריבת תפוזים סינים

חגיגת מרקחת עונתית היא חגיגה מיוחדת כיוון שישנן פירות אשר הם עונתיים וניתן לשמרם אל תוך עונות אחרות בדרך קלה וטעימה כריבה .

ישנן סוגי ריבות רבות והפעם זוהי ריבת פרי הדר - תפוז סיני.

קר בחוץ , למרות שזו תל אביב והכל יחסי ובכל זאת התעטפתי היטב . יצאתי אל הפרדס הקרוב אשר נמצא ברחוב המקביל, בתוך מגרש חניה של בניין. שם ישנו עץ * אחד ויחיד ,גדול יחסית לסוגו ועליו עשרות תפוזים סינים עסיסיים ונהדרים. זהו הפרדס. כבר שבועיים שהעץ של השכנים ירוק יותר ורבוי פירות כתומים וטעימים אך מלבדנו ,אני ומשפחתי, אף אחד אינו קוטף אותם. עשיתי החלטה אמיצה והבאתי שקית מהבית - אם כבר יש שקיות ניילון אז הן תמיד בשימוש חוזר . הגעתי אל העץ עמוס הפרי וקטפתי כקילו מהתפוזים הסינים המופלאים. בבית לאחר קטימת כל הזיזים הירוקים אשר פעם היו החיבור לענף ושיטפת הפרי במים זורמים ,חרצתי חריצים בצידי הפירות . כך הם הוכנסו אל סיר . כיסיתי אותם במים ועל אש גדולה הבאתי אותם להרתחה ראשונה. סיננתי את כל המים ומילאתי את הסיר במים חדשים יחד עם התפוזים עד הרתחה שנייה ושוב סינון אך הפעם שמרתי 2 כוסות בצד ממי התפוז. התפוזים התרככו ועברו תהליך הוצאת מרירות וכעת הגיע הזמן להחזירם לסיר קטן יותר ובעל תחתית עבה או כפולה, יחד עם שלושת רבעי קילו של סוכר. מוסיפים את מי התפוז ששמרנו, חצי כפית קינמון + מקל קינמון אחד וגרד מועט ממקל וניל ולערבב. כעת מבשלים זאת על אש קטנה ביותר לשעה וחצי עם עירבוב קל מידי עשרים דקות. לאחר הזמן המיועד צבע המרקחת משתנה לגוון עמוק והריח מטריף את כל בני הבית והשכנים. יש לצנן מעט ולהעביר את הריבה אל צנצנות אשר עברו הרתחה ובעלי סוגר הרמטי ולמקרר. למחרת הנוזלים כבר נקרשו והפכו לריבה אמיתית והטעם יוצא מן הכלל - מתוק מריר ונהדר.

המצרכים:

1 קילו תפוזים סינים.

3/4 קילו סוכר.

מים.

מקל קינמון.

חצי כפית קינמון טחון.

מעט גרד ממקל וניל או טיפה אחת מתמצית.

*על עץ פרי הדר התפוז סיני - קומקווט. העץ ממשפחת ההדרים , קטן מידות יחסית לשאר קרובי משפחתו ומגיע לגובה של כ- 2.5 מטר. מתאים לגידול במיכלים אשר בתחתיתם רצוי להניח שיכבת טוף או חצץ לניקוז ועליו אדמה מעורבבת בקומפוסט . ניתן לגדל על מרפסת / גג או שטח אדמה , רצוי בשמש מלאה עד חצי מלאה. פריחתו לבנה. ניתן להכין מפרחיו תה על ידי קטיף מעודן של הפרחים וייבושם בשקית נייר בלבד. יש לזכור שכל פרח אשר נותר על עץ יהפוך בעונה לפרי בשל ולכן הדילול חייב להיעשות בתבונה. העץ יכול להניב פרי רב. הפירות כתומים ואוכלים אותם עם הקליפה המתוקה מרירה.

- הילה רובינשטיין

Share/Bookmark

תגובות

comment

האם את מכירה דרך להכנת ריבה ללא סוכר?

-- יסמין, 15/07/07
comment

מה עושים על מנת שהתפוז לא יתכווץ.
ניסיתי בכל האפשרויות עם חריץ בלי חריץ עם השריה בסוכר לאחר ההרתחה להוצאת המרירות בלי השריה
אך בסופו של דבר הוא מתכווץ ונראה לא יפה. אשמח לרעיון מה עושים. תודה מראש
אסתר הודי-ה

comment

לאסתר הודיה

לכי לאתר של מרילין בכתובת הבאה שם הם לא מתכווצים

http://mablogeria.blogspot.com/2007/1...

-- nogamoon, 21/01/12
עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196