לתרום לעץ כאן
  ‎ דף בית > היוזמות שלנו >‏ מה אכלנו ומה שתינו
נושאים בענף


עוגת החרובים

28/08/07
מה אכלנו ומה שתינו

והלא בתזונה מתחשבת מדובר. הנה הסיפור של כל פריט שהגיע לשולחן המסיבה ולמה לדעתינו הוא מתחשב.

העוגות של מאשה למשל שהן טבעוניות, מה שאומר ששום בעל חיים לא הוטרד בשביל לספק את הצורך שלנו במתוק. מאשה גרה בפלורנטין ואופה בתנור הבייתי שלה, כך שהעוגות שאכלנו היו טריות והגיעו מקרוב מאוד. לא בזבזנו דלק ולא השתמשנו במקררים ולא שיווקנו ולא ארזנו מאשה אפתה ולנו היה טעים - מה יותר פשוט מזה? התבניות חזרו עם מאשה לשימושים רבים נוספים. בעוגות רק בחומרים מזינים כמו קמח מלא, אגוזים ופירות יבשים טופו, אבקת חרובים וסוכר חום. היא גם לא שומרת את המתכונים שלה בסוד (קוד פתוח!) ובקרוב נפרסם אותם כאן. מאשה מכרה כל פרוסה בחמישה שקלים. אקו-יוגה גאה ושמחה לתמוך בפרנסתה של אופה זעירה, ישירות. הנה כל שאר המזונות המתחשבים שלנו:

אבא גיל תרם לנו חומוס. גיל מעוז זה שמו האמיתי של הוגה רעיון החומוס האורגני הראשון בתל אביב. לפני כן הוא למד וטיפל ברפואה טיבטית, אבל יום אחד הוא שם לב לחוסר גדול שיש בתזונה טובה בריאה ופשוטה כשיוצאים החוצה לאכול. בעיקר חומוס טוב ואורגני, עם פיתות מקמח מלא. אז הוא עשה אחד. השילוב של מטבח מקומי תל אביבי, אחד ויחיד, שבו גיל בעצמו מכין את החומוס מחומרים אורגניים וטריים הוא שילוב מנצח. גיל מתמודד עם אתגר כלכלי לא קטן (אוכל מבושל מחומרים אורגניים - במחירים שווים לכל נפש...) אבל הוא כל כך מאמין במה שהוא עושה וכל כך שמח לעשות ולעזור, שאנו תיקווה שהחומוס שלו יעלה וייפרח - אבל גם שישאר קטן ועם פנים - הפנים של גיל. כי זה מה שעושה את החומוס הזה לכל כך שווה.

על טחינה אמארה לא נרחיב שוב את הדיבור. אבל ממש בקצרה, בעניין המתחשב, מדובר בטחינה שקנינו ישירות מירון שמייצר אותה באהבה. אנחנו יודעים כמה איכפת לו מהשומשום המונבט שלו ואיך בקנאות לא יחמם את נוזל הקסמים ליותר מ-50 מעלות. הטחינה עורבבה לה עם שום לימון ומים והונחה אחר כבוד במרכזן של ערימות חומוס מאבא גיל, הזלפנו מעל שמן זית של סחר הוגן (מיד נגיע לזה), ופיזרנו פפריקה מחבשוש או זעתר מסינדיאנה.

אבי לוי היה בין האורחים וקיוונו לשמוע ממנו על סחר הוגן ועל הקו-אופ התל אביבי. לא הספקנו ועל כך נפצה באירוע הבא. אף שלא העביר שיחה "רשמית", כמה וכמה אורחים ניצלו את ההזדמנות ושוחחו עם אבי על המוצרים ההוגנים שהביא למכירה: שמן זית, זיתים, דיבשה (סירופ ענבים טעים טעים) וזעתר, על סחר הוגן ועל פתיחת קו-אופ. מאחורי הקלעים, במטבח של מורן שמן הזית של אבי נמזג לו על הטחינה, וגם כיכב בסלטים.

בני ליברמן מהמנגואים הלשין שיש לו חבר שעושה יין אורגני. לא חיכיתי וטילפנתי מיד. את נאוה, אשתו של החבר פגשתי אצלי בבית אחרי מספר ימים והיא סיפרה לי לפרטים על ההסטוריה של היקב שלהם ברמת הגולן ומה עושה את היין שלהם לאורגני. ביקב בשן הם מגדלים את הענבים האורגניים שלהם בעצמם, אבל גם היקב בעצמו עומד בסטנדרטים האורגניים, שזה אומר שני דברים: שימוש בכמויות קטנות בהרבה מהרגיל של החומר המשמר בי-סולפט, ושימוש בשמרים טבעיים בלבד, ללא זכר של חומרים סינטטיים או הנדסה גנטית. העסק הוא עסק משפחתי, הייצור הוא בכמויות קטנות, הבציר ידני, ולאורך כל התהליך יש חשיבה על הסביבה הטבעית והאנושית שבה היקב נמצא.

בהתחלה רציתי בירה ביתית תל אביבית. יש חייה כזאת ואני מקווה שהיא תגיע לאירוע הבא שלנו. היה מאוחר מדי בשביל להזמין אותה, וכך הגעתי לבירה כנען, עליה שמעתי דברים טובים מזהר. עמי הגיע אלי עם ארגז וסיפר לי על נסיונו העשיר בתעשייה בכלל וזו של האלכוהול בפרט. עכשיו הוא עוזר לבנו הלל להקים את מפעל בירה כנען בירושלים. הבירה איננה מפוסטרת, התסיסה השנייה שלה ממשיכה בבקבוק באופן טבעי (ללא הוספת גזים). היא מגיעה בשלושה טעמים שאת כולם ניסינו באירוע שלנו. יש להם בבירה כנען את כל התנאים לייצור אורגני, הם מחכים כרגע לאישורים. עמי יבוא אליכם בשמחה עם בירה. אולי לא בקבוק אחד, אבל תנסו אותו לפני מסיבה: 050-460-4140

כשדיברתי עם החקלאי שלי רעי על מנגואים, הוא מייד חשב על זיו שוורצמן מנטעים. התקשרתי לזיו ועשיתי הזמנה של מנגואים ופסיפלורות, עגבניות שרי-תמר וגמבות. המנגואים היו מזנים שלא הכרתי, זנים שהיו בארץ לפני שהמיה הגיעה. את המטע של זיו אבא שלו נטע לפני שנים רבות... הטעם שונה ומעניין, פחות מתוק, יש לו סוג של חריפות כמעט הייתי אומרת טעם מנטה - שווה מאוד לנסות! זיו מוכר את פרי גנו בימי חמישי ושישי, בנטעים. אפשר להשיג אותו בטלפון: 054-458-3207

אחרון בגזרת החקלאות האורגנית הוא כמובן רעי, שעליו ועל גנו כבר הרחבתי מספיק פה באתר. רעי שלח לנו חסות ומלפפונים ועגבניות שרי וגם על הדרך הביא את הענבים והשזיפים הנהדרים של עודד טור-סיני. מי שרוצה להתחיל להתחשב ולהזמין ירקות אורגניים ישירות מהחקלאי, יכול ליצור קשר עם רעי ב-054-693-9320 או לכתוב לו: estroi@013.net. על עודד טור-סיני כתבנו בעניין הדובדבנים המדהימים.

אחרון אחרון חביב ומתוק מתוק הוא הדבש של מכוורת צוקרמן שעשה ביקור די סודי באירוע שלנו. יונתן היה שם אבל קצת התחבא - פעם הבאה לא ניתן לזה לקרות! ובינתיים אם אתם רוצים לקנות דבש לחגים ישירות מהיצרן, אתם יכולים להתקשר ליונתן: 052-860-4966.

Share/Bookmark

תגובות

עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196