לתרום לעץ כאן
  ‎ דף בית > אילן בעיר >‏ שאלות ותשובות על עצים
נושאים בענף

27/09/08
שאלות ותשובות על עצים

עץ נראה כדבר מובן מאליו. אלא שיש שאלות, עליהן נראה שאין תשובות טובות כמו: למה עצים לא צריכים תספורת, למה אסור לכרות עץ אפילו הוא בשטח צמוד קרקע פרטי, למה צריך איש מקצוע כדי לטפל בעץ ועוד...

שאלות ותשובות בנושא עצים

מה הבעיה עם "תספורת" לראשי העצים, זה בריא לשיער אז למה לא לעצים?

בניגוד לשיער שהוא ריקמה מתה, העץ הוא אורגניזם חי. כל חיתוך בעץ יוצר פצע דרכו נכנסים לתוך העץ פגעים ופטריות העלולים לפגוע בעץ ואף להרוג אותו. בנוסף, העץ שאנו רואים מעל האדמה אינו העץ כולו. מתחת לפני הקרקע נמצאים השורשים. כאשר נגזמים ענפי העץ כמות העלים קטנה ואינה יכולה להזין את השורשים שמתנוונים. במקרים רבים ה"תספורת" אינה משאירה כמעט עלים על העץ. גם האנרגיה הנדרשת מהעץ כדי להוציא שוב עלים רבה מאד, מקצרת את חייו בהדרגה או הורגת אותו.

אז מה עם חוטי חשמל?

ישראל אינה המקום היחיד בעולם שעצים נשתלו מתחת חוטי חשמל. יש שיטות המאפשרות יצירת מעבר של כבלי חשמל דרך העץ - מעין מנהרה דרכה יכולים כבלי החשמל לעבור. אין צורך להנמיך את העץ כולו. מעבר לכך חשוב לזכור שיותר הגיוני להטמין את כבלי החשמל באדמה ולא להוריד את ראשי העצים. חברת חשמל עושה את מה שנוח וזול בשבילה ובמקרים רבים אינה לוקחת בחשבון את הנזק שנגרם. אסור להתבלבל - כבלי החשמל התלויים באוויר הם הבעיה. העצים בסדר, הם עושים את חלקם ופשוט מנסים לצמוח.כדאי לדעת שכאשר חברת חשמל מגיע לגזום היא חייבת לתאם את הגיזום ורמתו המקצועית עם אנשי המקצוע ברשות המקומית.

למה אתה מוריד את המודעה מהעץ? בטח סטודנט שאין לו כסף.

עץ אינו לוח מודעות. זהו אורגניזם חי וצריך לנהוג בו בכבוד – זהו עניין תרבותי וחינוכי.

כמה עולה עץ?

שלא כמו מכונית, שערכה יורד עם השנים, ערכו של העץ עולה. ערכו הכלכלי של עץ בן 20 שנה הוא כ – 12,000 ₪. סכום זה אינו כולל את ערכו האקולוגי בספיחת זיהום אויר, הורדת הטמפרטורה, תרומה לנוף ועוד.

מי מוסמך לטפל או לגזום עץ?

עץ הינו אורגניזם מורכב. יש לעבור הסמכה כדי לטפל בעץ. כמו בכל מקצוע יש דרגות שונות של מומחיות. הגנן הקבוע שלך ברוב המקרים לא למד דנדרולוגיה (תורת הצמח המעוצה) ולכן מוסמך רק להשקות את העץ – לא לגזום אותו! כפי שהחשמלאי אותו אתה מזמין לתקן בעיה בביתך צריך להחזיק בתעודת 'חשמלאי מוסמך' כך עליך לדרוש זאת מאדם המטפל בעץ. בארץ יש קורסים לגננות בהן ניתנת תעודת 'גנן 1','גנן 2', 'גנן 3', הנדסאי נוף, טכנאי נוף, ואגרונום. רק בעלי תעודה יכולים לבצע פעולות דישון, טיפול במזיקים, המלצה על סוג העץ המתאים לשתילה וגיזום. לגיזום מקצועי של עצים נדרש לפחות אדם שיש לו תעודת 'גוזם מומחה' מטעם משרד החקלאות. אין ספק שאם לגוזם זה יש גם תעודה נוספת ממקצועות הגינון אזי יש סיכוי שהוא יעשה עבודה טובה יותר. בנוסף חייב הגוזם לעבוד על פי כללי הבטיחות המתחייבים בעבודת גובה. למרבה הצער חלק מהרשויות עדיין אינן מודעות לכך, שיש הכרח לתת טיפול מקצועי לעצים ולכן בחלק מהישובים העצים מטופלים באופן לא מקצועי. ודא שלפחות בעץ שבגינת ביתך יטפל איש מקצוע. זה עולה מעט יותר אבל שווה כל גרוש.

מה נותן לי העץ?

העץ הוא ידידו הטוב ביותר של האדם – אפילו יותר מהכלב. העץ נותן לנו צל בימי הקיץ הלוהטים, העץ סופח פיח, פולט חמצן ומשפר את איכות האוויר. העץ משמש בית לציפורים שמכניסים קצת טבע ואופטימיות לתוך החיים בעיר. בקיץ, העץ מוריד את הטמפרטורה בסביבתו ב 4 מעלות. העץ צובע את הרחובות בירוק ומכסה גם את הטיח המתקלף. העץ מאפשר קצת פרטיות לך ולשכן שנמצא בדיוק במרפסת ממול. למה עוד אתה יכול לצפות מידיד?!

אני דווקא רואה שהעיריה שותלת הרבה עצים.

האמת היא שהעיריות כורתות מדי שנה הרבה עצים בוגרים. העצים שהעירייה שותלת הם קטנים ויתנו צל רק עוד 10 שנים. האם לא עדיף לטפל בעצים הבוגרים, לשמרם ולהנות מהם כבר עכשיו?!

אני דווקא חושב שהעיריה מטפלת בעצים. כל הזמן אני רואה גוזמים שיהיה יפה.

על פי חוות דעת של מומחי משרד החקלאות בארץ ומומחים מהעולם, גיזום העצים כפי שהוא נעשה בישראל במקרים רבים אינו טיפול מקצועי , אלא ונדליזם. הוא מנוגד לכל כללי הטיפול בעץ, מזיק לו, מקצר את חייו ולעיתים מביא למותו של העץ. גיזום אינו צריך להיות טיפול קבוע אלא להיעשות רק כאשר מתעורר הצורך בכך.

מי קבע איך צריך לטפל בעצים?

בארץ יש יחידה מיוחדת במשרד החקלאות המוציאה הנחיות לדרך הנכונה לטיפול בעצים. למרות זאת, מסיבות של לחץ נדל"ני המשולב בחוסר מקצועיות, המדיניות היא להתייחס לעץ כאל מפגע או מטרד. מחקרים הוכיחו שגיזום "חזק" ובלתי מקצועי מעוות את העץ, מקצר את חייו, מחליש את ענפיו ומעודד שבר ענפים, והופך את העץ פגיע ביותר למזיקים ופטריות. על פי כל קנה מידה מקצועי, על פי הספרות המקצועית בתחום ולפי מאות מחקרים שפורסמו בנושא, אופן הטיפול בעצי העיר אינו מקצועי, פוגע קשות בעצים, בסביבה וגורם לבזבוז אדיר של כספי ציבור.

אז מה עושים עם עץ שגדל קרוב מידי לחלון?

צריך לגזום רק את הענפים הקרובים לבית ולהסיח את גידול הענפים למרחק מהבית, ולא לכרות או להוריד את ראשו של העץ. צריך להבין שעץ הינו אורגניזם חי ודורש טיפול. פחות מאשר כלב, פחות מאשר המכונית – אבל דורש טיפול וגם אהבה. צריך לטפל בעץ במידות קטנות. הורדה אגרסיבית של העץ פעם בשנה אינה הדרך. נכון, טיפול של בפעם בכמה חודשים הוא מעט יקר יותר בטווח הצר אבל ריווחי מאד בטווח הארוך. העץ מעלה את שווי הדירה, עושה ירוק בעיניים, נותן צל ואפילו קצת פרטיות מהשכן. כל מה שהוא צריך בתמורה זה טיפול מקצועי ותשומת לב.

מה עם פירות הפיקוסים?

כדאי לדעת שפעם הפיקוס לא נתן פירות. לפני כמה עשרות שנים הגיעה לארץ צרעה מזן שלא היה כאן, הפרתה את פריחת העץ ומאז יש לו פירות. לעצם העניין, חשוב לזכור שהפיקוס נותן פירות רק כשלושה חודשים בשנה. כמו כן כל אחד מבין, שלפעמים כדי להנות ממשהו צריך להשלים עם אי נוחות מסויימת. מה לעשות – לעצים יש גם עלים שצריך לטאטא אז נוריד את כל העצים כדי שלא יהיו עלים לנקות? אפשר להחליף הכל בצמחיית פלסטיק ולחסוך מיליונים בניקוי וטיפול. ציפורים העומדות על חוטי החשמל מטילות לשלשת על המכוניות, האם מישהו מעלה על דעתו להרוג את כל הציפורים? מכוניות פולטות עשן, האם מישהו מציע להוריד לאלתר את כל המכוניות מהכביש? צריך לזכור לעץ את כל הדברים הטובים שהוא עושה למעננו. ועוד דבר, הפיקוס הוא העץ היחיד המסוגל לשרוד את ההתעללות השיטתית בו. ללא עצי הפיקוס, המדינה היתה נראית שדופה יותר.

מה לעשות כשעומדים לכרות לי עץ בגינה או ברחוב?

על פי פקודת היערות כל כריתה של עץ מוגן מחייבת אישור בכתב מאת פקיד היערות. העדר מסמך הופך את הכריתה לבלתי חוקית והינה מעשה פלילי. יש לדרוש מהכורתים להציג אישור. במקרה ואין בידם אישור יש לפנות מיידית למשטרה ולא לאפשר את הכריתה עד שיגיעו נציגי פקיד היערות. עץ שנכרת אי אפשר להשיב.

האם מותר לי לכרות עץ בחצר שלי?

התשובה היא חד משמעית לא! גם אם אתה זה שנטעת את העץ, ואפילו זו וילה פרטית אסור על פי החוק לכרות עץ. קודם עליך להשיג אישור מפקיד היערות של העיר. אולי תחשוב פעמיים אם תדע שעל פי הערכת מתווכים, ערך דירה מוקפת עצים גבוה ב 5% עד 10% וקל יותר למכור אותה. עץ שנעלם מחלון הדירה מוריד את ערכה ומקשה על מכירתה. ואם לא די בכך כדי לשכנע אותך, זכור שזו עבירה פלילית שיש גם קנס כספי בצידה.

איזה עץ לשתול בגינה?

שתילת עץ בעיר, הינה דבר הדורש מחשבה תחילה. כאשר נוטעים עץ קטן בגינה, לא תמיד חושבים על כך שבעוד 20 שנה הוא יהפוך לייצור אדיר מימדים. כאשר שותלים עץ באזור מגורים יש לקחת בחשבון את אופן התפשטות השורשים, צורת הנוף ועוד מרכיבים רבים. יש להתייעץ עם איש מקצוע שימליץ על העץ הנכון במקום הנכון. זה יחסוך גיזומים מיותרים, מצב של חדירת שורשים לצנרת הביוב, בזבוז מים ועוד

Share/Bookmark

תגובות

comment

אני רוצה לשתול עץ בעדנית במרפסת שלי כדי ליצור מעין גדר להפרדה מהשכנים וגם לצורכי נוי כמובן.
המרפסת שלי היא לכיוון מערב (בקיץ יש שמש לשעות ספורות ובחורף ממש קצת).
איזה עץ כדאי לי לשתול?
המליצו לי על פיקוס בנימין, האם הבחירה נכונה?

-- אור, 10/08/09
comment

עץ ואדנית הם למעשה הפכים, כמו ציפור וכלוב. לשאלתך יוכלו לענות במשתלה. אני עוסק יותר בעצים שנותנים צל והם נחלת הציבור.

-- אילן, 10/08/09
comment

אני רוצה לשתול עץ במקום עם גג באדמה והאור מגיע מהחלונות (הם מרשת בלי זכוכית).שאלתי איך אפשר לגזום את העץ מבלי שיגדל לגודל ענקי ויתפוס את כל המקום?או אילו סוגי עצים נשארים יחסית קטנים?

-- אביקם, 20/10/09
comment

שלום רב.
אשמח לקבל המלצה לטיפול בעץ אלון התבור שחלק ממנו מת כתוצאה מהבנייה של קיר תומך וכן מגיזום מאסיבי.
תודה.
גדי

-- גדי, 26/03/12
comment

לכל המעונינים בשתילת עצים במיכלים,ניתן גם ניתן.בניגוד לתשובה שניתנה כאן לאחד השואלים,עץ ואדנית או מיכל שתילה,אינם הפכים.יש עצים שמתאימים יותר לשתילה במיכלים .אפשר לשתול שתילים של עצים צעירים והם יוכל להתפתח יפה,גם אם לא יממשו את מלוא הפוטנציאל מבחינת גודל.רצוי לשתול במיכלים מסיביים בגודל של 50 ליטר ומעלה.עצי פרי במיוחד קל לגדל במיכלים.לדוגמא: גויאבה תותית פיג'ויה פיטנגו,תפוז ולימון ננסיים(קומקווט ולימקווט).וכן דקלים שונים.

-- דורי, 13/10/12
comment

ביני לבין שכני באיזור בתים פרטיים, קיים קיר תומך, כאשר המפלס של שכני גבוהה מעלי בכ 140 ס״מ. להפתעתי בזמנו, שתל שכני אקליפטוס במרחק 30 ס״מ מהקיר בזמנו והיום הגזע משיק ודוחק את הקיר התומך, עד כדי היווצרות סדק לכל אורכו ושבירת האבן המצפה את הקיר אצלי. האם קיים חוק בנושא זה?

-- As, 06/05/13
comment

איני יודע אם קיים חוק. תוכל להפנות את שאלתך לפקיד היערות דרך המייל שיש באתר.
פשוט כתוב בגוגל "פקיד היערות במשרד החקלאות" ותגיע.

בהצלחה

-- אילן, 09/05/13
comment

מה נחשב כריתת העץ? האם כריתת העץ זה לגרום לו לא לגדול יותר?
כרתתי עץ אזדרכתי שגובהו היה 3 וחצי מטר לגובה של מטר וחצי מחשש הסתבכות מחוטי חשמל שנמוכים מאוד ( חוטי חשמאל נמצאים בגובה 2וחצי מטר מן הקרקע) כרגע העץ פורח האם עברתי על החוק?

-- סקרן, 03/06/17
עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196