לתרום לעץ כאן
נושאים בענף

16/01/09
איה מתנדבת

קוראים לי איה, ואני מתה על ת"א וכל מה שהיא מציעה: בתי קפה, מסעדות, קולנוע, להסתובב ברוטשילד, ללכת למסיבות, לפעמים גם לקנות דברים מיוחדים שרק ת"א מציעה. זהו גילוי נאות חיוני לכתבה זו.

אני מתנדבת זה כשלושה חודשים בעץבעיר, וזהו - החלטתי לעשות את המעשה ולספר קצת על החוויה של ההתנדבות בעץבעיר.

הגעתי לעץבעיר דרך "בתים מבפנים" (סופ"ש של בתים פתוחים במאי, מומלץ מאוד). זו הייתה חוויה מרתקת, אני נפעמתי מתמי ומהבית. הכול נראה לי קסום ומשוגע בו בזמן...

נושא איכות הסביבה העסיק אותי תמיד, ובמסגרת הידע המועט שהיה לי, עשיתי זאת. נתפסתי כמופרעת שמתעקשת על קטנות: הימנעות מקלקר, הפרדת אשפה. מרגע ההצטרפות לעץבעיר אני שותפה לפורום של "מופרעים", וזה הפך להיות הכי נורמאלי.

למה אני מתנדבת בעץבעיר? כי זה מעניין ומרתק. כל יום אני לומדת דבר חדש, דברים, שמרוב קדמה שכחנו לעשות, כמו: לתפור, לשמר מזון, לעשות קומפוסט, להתייחס בכבוד למשאבים וכו'.

זו סוגייה, שכדאי לומר עליה מלה או שתיים: הקדמה היא דבר נהדר, קחו למשל את האינטרנט - איזה שדרוג! פקס, טלפון נייד, רכב שמאפשר לנו להתנייד בקלות, תרופות ועוד ועוד. מצד שני, מרוב הקדמה שכחנו מיומנויות בסיסיות: לקיים את עצמנו באופן עצמאי, שאינו תלוי במשווק או ביצרן, שמחליט מה נאכל, מה נשתה, ואיך נתלבש, מתי נקבל את הסחורה, ומתי המחיר יעלה. שכחנו איך מבשלים, איך מחמיצים, איך משמרים אוכל ולא זורקים, איך תופרים, איך מסיידים וכן הלאה.

דבר חשוב לא פחות, הוא העובדה, שאנחנו מתרחקים זה מזה, עושים הכול בעזרת אחרים, שהם "השקופים", אלה שתופרים לנו את הבגדים, מרכיבים את המכוניות, מנקים את המסעדות, מדיחים את הכלים, מנקים לנו את הבית, מטפלים בגינה. אני לא בהכרח חושבת שכל אחד מאתנו צריך לעשות את אותן מלאכות יסוד, אבל כן להבין, מי עושה לנו את הדברים, ומה המשמעות של זה.

כל היום מוכרים לי, שאני צריכה: יותר כסף, עוד בגד יפה, הצגה, אוכל טעים יותר, בית גדול יותר, עוד רהיט, והכול, כמובן, חדש ונקי, חד-פעמי ולטווח קצר. די!! אני חושבת אחרת: יש דרך אחרת להתנהל בחיים, לא רק הריצה המטורפת אחר השגת כל הדברים החומריים הללו, שהם האלוהים החדש). פעמים רבות זה נחמד, לרגע אני מאושרת אבל זה לא באמת עושה אותי מאושרת. הרי אנחנו פשוט רוצים אהבה, תחושת שייכות, עניין ואתגר שכלי, רגשי וכלכלי. אותה התנהלות סביבתית נראית לפעמים בלתי-אפשרית - זה יקר, זה מורכב, זה דבר שאני לא מכירה, זה מאיים על הביטחון שלי - אך זה אפשרי. אפשר להתחיל ממש בקטן: לנסות להשתמש בצורה נכונה במשאבים, להעביר לאחרים מה שאין לי בו צורך, להפריד אשפה, לקנות קצת פחות, לראות, שחלק ניכר מהקניות מונעות מחסכים ולנסות להבין מה ההשפעה של ההתנהגות הכלכלית שלי. כל זה יגרום לתזוזה קטנה כגדולה, ככה זה.

שיהיה לנו שמח, ואל תשכחו לנשום,
איה.

Share/Bookmark

תגובות

comment

בכותרת היא אומרת שהיא הולכת לספר על החויה שלה בהתנדבות, אבל אז בטקסט עצמו היא בכלל לא מדברת על זה,
לא כותבת בכלל במה בדיוק היא מתנדבת, ורק מדברת על דברים כללים שלא קשורים לחויה האישית שלה

עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196