לתרום לעץ כאן
  ‎ דף בית > קומפוסטאים עירוניים ראשונים >‏ ואלון לא עושה קומפוסט? נראֶה לכם?
נושאים בענף

19/02/09
ואלון לא עושה קומפוסט? נראֶה לכם?

זה שלא כתבתי זאת עד היום, זה רק מחוסר פנאי. אבל עשיית קומפוסט קדמה אצלי להצטרפות לעץבעיר. זה היה לפני כשנה וחצי, עת הצטרפתי למקימות הגינה הקהילתית במעוז אביב (בזכות מודעה באתר עץבעיר וחבר, שסיפר לי על האתר), ושם אחד הדברים הראשונים שעשינו היה הקמת מתקן הקומפוסט, וכך רוב חברי הגינה מצאו את עצמם באופן טבעי מביאים את אשפת המטבח שלהם - מי בקופסאות ומי בשקיות - ועושים קומפוסט.

כמי שגר בשכונה סמוכה, רמות צהלה, נזקקתי לפתרון קל לאיסוף האשפה ושינועה. כיוון שהתגלגלו לידיי מכלים של מים מינרליים, שיצאו מכלל שימוש למטרתם המקורית, הסבתי אותם לפחים, המשמשים אותי לאיסוף אשפה אורגנית והעברתה לגינה, באופניים כמובן, וחילקתי מהם לאנשים נוספים. מתקן הקומפוסט בגינה הוא בן כמה תאים, והוא בנוי ממשטחי הרמה מעץ. בכל פעם אחד התאים מאחסן את הערימה הפעילה, שאליה מוסיפים אשפה, והאחרים מכוסים במשטח הרמה ומבשילים ועוברים מדי פעם בדיקה. מכיוון שמדובר בקמפוסט קהילתי, כלומר, אנשים רבים מוסיפים אשפה, חלקם בלי הדרכה, למעט השלט שמוצב במקום, וכמו-כן, קצב המילוי גבוה, לפעמים נוצר חוסר איזון בערימה בין לחות ליובש, ויש צורך לערבב את הערימה אחת לכמה שבועות. צורך זה אינו קיים בד"כ בערימה ביתית, הבנויה נכון, ושם ערבוב הערימה עלול לשבש את תנאי הקומפוסטציה. כעבור כחצי שנה זכינו ליהנות לראשונה מקומפוסט, שפוזר בערוגות. מאז גבר זרם האשפה, והגינה התרחבה, ובד"כ איננו מחכים להבשלה מלאה של הקומפוסט, אלא מפזרים אותו בעודו בשל-למחצה כבסיס לערוגות מוגבהות, שם הוא ממשיך להתפרק ולספק טפטוף של חומרי הזנה לאדמה. אנחנו משתמשים גם בכמות קטנה של קומפוסט בשל קנוי.

לאחרונה הבחנו בריבוי של תיקנים ומקקים, ג'וקים בלשון העם, שאינם מזיקים, אך עלולים להרתיע את ציבור המשתמשים ואת המבלים בגינה. הגענו למסקנה, שהמבנה, שבו נפח התא כולו מתמלא, אינו מאפשר אוורור מספיק וגם מונע גישה מציפורים, האוכלות את המקקים.לכן איחדנו שני תאים סמוכים, שבאחד הייתה ערימה בשלבי הבשלה, והאחר היה ריק, והפכנו את הערימה, תוך ניצול שטח התא הכפול ויצירת ערימה במרכזו עם שוליים ריקים. כך השתנה המבנה מתיבה מלאה לערימה בצורת תלולית, שהיא בעלת שטח פנים גדול ואוורור מיטבי. ניתן לראות זאת בתמונות. אנו מתכננים בנייה מחדש של המתקן, שתיישם זאת לכל הערימות ותאפשר תפעול קל יותר באמצעות דלתות על-גבי צירים. סקר שערכנו לפני כחצי שנה, גילה, כי כחמש-עשרה משפחות משתמשות במתקן, לאו-דווקא מאנשי הגינה, אך זה היה בתקופת החגים, ועל-כן נערוך בקרוב סקר נוסף. לפי קצב המילוי, נראה שכשלושים עד ארבעים משפחות מעורבות. התקנו ממטרות, המחוברות למחשב ההשקיה לשם שמירה על הלחות בקיץ.

מאוחר יותר השתתפתי בסדנת קומפוסט תולעים של עודד משולם והתחלתי ליישם גם שיטה זו, במקביל, במיכל על גג ביתי. ערימת קומפוסט נוספת, שאני מפרנס, היא זו שבאור-גינה-לי באוניברסיטה.

לאחרונה הצבתי במעוז אביב דליים להשריית נייר בעודפי המים מהכיור לשם העברתו לקומפוסט. דרך זו למִחזור נייר עדיפה בהרבה על פינויו לִמְכלי המִחזור, שכן המִחזור הוא תהליך, הכרוך בשינוע, בהשקעת מים ואנרגיה ובשימוש בכימיקלים, והצורך להתמודד עם הנייר בקומפוסט מעודד אותנו להפחית את כמויות הנייר, שאנו צורכים. העולם נברא במאמר, והירקות מגודלים ממלים...

זמן רב לפני ההתחלה במעוז אביב קניתי בהזמנות קומפוסטר מוזל במסגרת מבצע של אחת הרשויות המקומיות באזור השרון, אך בעוונותיי, לא הכנסתי אותו לשימוש, ואני מקווה לעשות זאת בקרוב בחצר ביתי במטרה לזכות גם את השכנים במצווה.*

עד כאן בכל הקשור לאשפת מטבח וגינה. את ענייני הזבל האנושי אני משאיר למקום מוצנע יותר, בענף שלי.

אלון

*כך כתבתי אז, וּבינתיים יש התקדמות.

Share/Bookmark

תגובות

comment

תודה רבה על התמונות וההסברים, הם מעוררי השראה. בייחוד שיתוף השכנים הפורה.
האם קומפוסט התורעים על הגג נמצא בצל? האם בקופסא סגורה?
האם ניתן לבקר בקומפוסט של האוניברסיטה בזמני הפנוי?

-- שרית, 01/11/09
comment

כיף של תגובה, תודה!
קומפוסט התולעים נמצא בשמש מלאה, אך הארגז מאוורר מאוד, כפי שניתן לראות בתמונה - "ארגז סופרמרקט", וּמכוסה במכסה עבה מעץ, כפי שלא ניתן לראות בתמונה. התוצאה היא, שאף פעם לא ממש חם בפנים. לפעמים, כשיורד גשם, אני פותח את המכסה, וכך מנצל את מי הגשם ללחלוח התוכן.
הקומפוסט של האוניברסיטה אוהב מבקרים, וּבאותו מחיר יש שם גינה מרנינה. את מוזמנת לתאם.
להתראות.

comment

יש לי קופוסטר בגינה ואני נהנית מאד מן הקומפוסט ומן המיחזור.
לאחרונה התרבו בקומפוסטר תיקנים רבים. הם לא מזיקים, אבל קצת דוחים כשאני פותחת את המכסה והם מזנקים בבהלה.
האם יש לכם הצעה בנוגע לתיקנים בקומפוסט?

-- נירה, 20/07/11
comment

כפי שהִמלצתי גם כאן: http://www.citytree.net/branches/post... , יש להימנע מֵחללים גדולים בתוך החומר. זה ניתן ע"י הקפדה על השלכת האשפה במרכז הקומפוסטר, כך שתיערם באופן הדרגתי ורציף ולא אקראי. בקומפוסטר ייתכן גם צורך לערבב את החומר, אם כי ניתן להסתדר גם בלי ערבוב.
גם מבחינה זוֹ (למרות שלרבים הדבר ייראה הפוך להיגיון) עדיפה ערימה פתוחה על-פני קומפוסטר. קל בה יותר לשלוט על אופן סידור החומר, וכן יש בה פחות תנאים של חשיכה וחום בשוליים, האופייניים לקומפוסטר.
כדי להיפטר מתיקנים קיימים ייתכן, שכדאי לפזר את החומר הקיים בגינה וּלהתחיל את התהליך מחדש.
הרחבה, אם דרושה, בסדנת המיקוד בַעֲרימת הקומפוסט, http://www.citytree.net/workshop/comp... פעם בחודש ביום שני בשש.
המשיכי לעשות קומפוסט וחיים.

עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196