לתרום לעץ כאן
העיר והעץ
  ‎ דף בית > ליקוט בתל אביב >‏ זר פרחים לחג
נושאים בענף

20/09/07
זר פרחים לחג

פרחים. אין כמוהם. לשמח, לרומם, להעניק רעננות, חגיגיות, צבעוניות, חיות וחיבור לנצח. אני אוהבת לנקות את הבית לקראת שבת או חג ובסוף הנקיון לבשם את הבית בקטורת ושמנים ארומטיים ולשים אגרטל קטן עם פרחים רעננים.

אני נוהגת ללקט את הפרחים שלי מגדרות חיות, שיחים פורחים ואיי תנועה ממושמעים. אני עדיין אוהבת חנויות פרחים, אבל אני מנסה להפחית את ביקוריי בהן... הנה למה ואיך

גידול פרחים מסחרי הוא מאוד בעייתי. הוא דורש הרבה תשומות כמו מים, דשנים וחומרי הדברה רעילים במיוחד, היות והפרחים לא למאכל והם צריכים להיות ללא רבב. בנוסף תעשיית הפרחים מתמקדת בגידול פרחים עם חיי מדף ארוכים, המיועדים ברובם לייצוא לחו"ל שזה כולל גם עליות סביבתיות של קירור ושינוע למרחקים ארוכים.

לעומת זאת ליקוט פרחים עצמי הוא אלטרנטיבה מאחר והוא חינם אין כסף ונעשה תוך כדי שיטוט ברחובות. הוא מזכיר לנו את טבעם החולף של הפרחים- הם כאן בשביל לשמח אותנו ומסעם אל הכליון קרוב הוא. לכן ליקטתי כמה עצות סוביקטיביות בבחינת עשי ואל תעשי לליקוט פרחים-

עשי-
1. לקטי פרחים מגדרות פורחות. לרוב זאת פריחה רב שנתית ועונתית, המתפרשת על פני מטרים אחדים של גדר, וזה לא יפריע לאף אחד.
2. לקטי פרחים עונתיים מאיי תנועה בצורה מפוזרת, פרח פה, פרח שם, בלי לתלוש את הפרחים מהשורש. ראי זאת בבחינת גיזום עדין העוזר לצבא הפרחים העירוני להפיק עוד פרחים.
3. מומלץ לשלב כמה ענפים של צמחים ריחניים ועמידים לסידור פרחים כגון גרניום לימוני או הדס.
4. העזי לשלב בסידור פרחים כיד הדמיון החופשית, וזאת אני זוכרת משעורי בחירה- סידור פרחים בכיתה ג' בבית ספר בן גוריון בכפר בסבא עם מחנכתי עליזה הררי הזכורה לטובה.
5. גדלי לעצמך את הפרחים בעציצים. אם יש לך גישה לאדמה תדאגי שישתלו גדרות חיות פורחות עם פריחה רב שנתית לטובת לקטי הפרחים ושאר אוהבי היופי.

אל תעשי-
1. אל תקטפי את ורד האפרסק הגדול שנמצא מתחת לחלונה של גברת מאירי המבוגרת. זה עלול להעציב אותה. ניתן להבחין בפרחים שיש יחסי אהבה בינהם לבין הגנניות/ מיטיבות שלהם ולא נרצה לפגוע באף אחד.
2. אין לי נסיון טוב עם קטיפת פרחים של עצים. הם נובלים תוך שעות ספורות והרגשתי שאני פוצעת את העץ.
3. אל תתביישי. ליקוט פרחים דורש חוצפה חיננית. להסתובב ברחובות ולגזור ענפים מגדרות חיות של בתים זרים, פרחים עונתיים מאיי תנועה וענפים משיחים פורחים דורש תעוזה קטנה. החיוך שעולה לי מתי שידי אוחזת זר שהולך וגדל במגוון בלתי צפוי של פרחים ממיס את המבוכה. עם זאת צריך לדעת לשמור על הגבול הדק בין חוצפה חיננית לבין חוצפה וחדירה לרכוש הפרט. מדובר פה על ליקוט של זרים קטנים ופרחים בודדים מכל שיח למטרות אישיות.

לסיום. התחלת שנה מרעננת, הזדמנות לסכם ולהמשיך ביצירה ועשייה חיובית של מה שרוחש בליבנו. קרן

"יופיו של הפרח נועד למשוך אליו את החרקים למען הפרייתו. אולם עבור האדם הוא נועד להפריית נפשו, שכן היופי בעולם מעורר את הגעגועים אל היפה המוחלט, אל היפה כשלעצמו, שמעבר לאוביקט. געגועים אל המוחלט המממש את האמיתי והשלם."...( רות נצר, מסע אל העצמי, הוצאת פסיכה)

Share/Bookmark

תגובות

comment

לא כל כך אוהבת את הפתרון של לקטוף מגינות וגינות ציבוריות... אם בכל זאת רוצים פרחים גדלו לבד..
הגינות הציבוריות כשמן כן הן .. ציבוריות לרווחת הכלל.. ואם עוד חמישה-עשרה אנשים בערך יחליטו "לקטוף בחוצפה חיננית" כבר לא ישאר לכלל.
על אחת כמה וכמה בגינות פרטיות ..

-- יעל, 21/09/07
comment

אני תומכת במה שאומרת יעל. יש בזה מההתפרזטות בקטיפת פרחים מרשות הכלל. אותי מרגיז כשקוטפים פרחים מגדר החי שלי. לא רוצה להעלות בדעתי מה יקרה כשזה יהפוך למנהג רווח. מוטב כי כל אחד יגדל לעצמו פרחים במרחב המחיה שלו וישתמש בהם.

-- מעין, 22/09/07
comment

מעין ויעל שלום
אני מכירה את הטיעונים שלכם, כי גם בן זוגי נוהג להשמיע לי אותם באופן יותר עדין מתי כשאני מלקטת פרחים. התשובה שלי היא, שאם ליקוט פרחים יהפוך למנהג רווח, אז תהיה סיבה לגננים העירוניים הציבוריים והפרטיים לשתול עוד שיחים פורחים, עוד גדרות חיות פורחות, וכולנו נרוויח מזה. יש בעיר מספיק גדרות בטון אפורות ושטחי אדמה קטנים לתוספות חיוביות כאלה. בנוסף, אני ממליצה לכל חובבות הליקוט לתרום את חלקן לתעשיית היופי העולמית בשתילת פרחים ועצים ככל שידם מאפשרת.

-- קרן, 23/09/07
comment

אני ממליצה על עציץ קטן ויפה אשר יכול להחיות היטב על השולחן באופן קבוע כמו במבוק למשל. כך תמיד יפה ואין צורך בקטיפה מיותרת.

-- הילה, 24/09/07
comment

גם אני מדי פעם עושה לי סידור פרחים מעלים ופרחים שאני מלקטת בסביבתי הקרובה. צמחי הצל שגודלים להם בחזית הבניין נותנים בנדיבות מעליהם בלי שאף אחד מרגיש, וצמחי התבלין טוב להם אם פרחיהם נקטפים. פרחים ועלים שאינם כה מרשימים בגינה מקבלים פתאום משמעות כשהם מבודדים מהשיח עליו גדלו ומוארים באור חדש בקנקן קטן על השולחן.

-- תמי, 01/10/07
עץבעיר, עסק חברתי לאקולוגיה עירונית, ביאליק 25 דירה 8 תל אביב, 03-525-4196